Sunday, June 4, 2017

Gelijk krijgen is niet hetzelfde als de waarheid

Als je genoeg argumenten verzameld voor een stelling en je die stelling bewijst en daarna alle mensen je geloven en je uitkiezen om de macht over te nemen - als al die dingen gebeuren, dan wil dat nog niet zeggen dat je dan ook gelijk hebt.

Als we terugkijken naar de geschiedenislessen, dan zien we elke keer hetzelfde verhaaltje herhaalt. En dat is dat er elke keer regels en wetten ontstaan die de waarheid in zich dragen... En 50 jaar later afgeschaft worden omdat men erachter kom dat het niet klopte met de realiteit.

Wat zijn we dan de hele tijd aan het doen? Die heen en weer, welles niet spelletjes...
Alsof we kinderen zijn die, 'nee is niet waar!' 'wel! is wel waar!' de hele tijd heen en weer roepen.

En dan zie ik de politieke debatten en dan breekt mijn hele hoofd doormidden van alles wat iedereen wilt. Godverdomme.

En dan denk ik; 'Ja, klaar ermee, dat gepraat'. 

Ik heb er gewoon geen zin meer in al die ellendigheid die iedereen probeert te verhelpen.

Zielsdode ouderen kapotverstofd. En dan wil je eindelijk dood, mag het niet.. Sjonge.
Alsof iemand anders dat gaat bepalen. Ja, wel dus. Volgens mij vervloeken die mensen de hele planeet. En denken ze net als ik; 'Ik bepaal zelf wel wanneer ik mijn kop eraf blaas'.

Sjonge. Sjonge. En dan is er weer niet genoeg geld en dan wordt dat ergens anders weer afgezogen in de budgetten en dan verteren die mensen ook weer die dan benadeeld worden.
En dan gaat iedereen daar weer over praten.

En dan is er weer een windmolen versus kerncentrale discussie.
Moslimangst.
Onze verdwijnende waarden en cultuur.

Terroristen die het hele verhaal willen beindigen omdat ze er ook klaar mee zijn. Net zo klaar ermee als de ouderen in het stof.

En de nazi's in de vorige eeuw. "Weet je wat? We nemen gewoon de hele planeet over!" "Dan komt alles goed!"

Hele planeet verwoest. Hele planeet naar de trauma geholpen.

En de zon buiten onze biosfeer? Die bleef gewoon de hele tijd keihard glimlachen. Tevreden als ze is.

Kon een mens dat maar.















No comments:

Post a Comment