Sunday, January 4, 2015

Een verdroogde verbeelding.


 
Ik had een leraar op de middelbare school, een geschiedenisleraar, en die had het over het ruimtevaart-project van de Verenigde Staten en de maanlanding. Weet je wat hij erover vertelde?

Leraar: "Was nutteloos." Ze hebben een beetje stenen lopen rapen en zijn toen maar naar huis gegaan."

Ik ontplofte bijna. Ik zal zijn naam niet noemen maar ik had toen de neiging om hem naar Alpha Centauri te schopppen :P

Als je zelf geen betekenis aan deze prestatie (de maanlanding) kunt verbinden dan is je verbeelding wel heel laag. Dit zijn de mensen die de ruimtevaart tegenhouden. Hoe kun je als leraar tegen een klas vol met aspirante ruimtevaarders vertellen dat de maanlanding nutteloos was? OMG!

Deze meneer beschikte niet over het vermogen om een beetje groter te denken dan de prestatie zelf. Het was een gemene opmerking en een stomme pragmatische gedachte. Als je niet voorbij de handeling zelf kunt kijken dan verandert je wereld in een oppervlakkig stuk hout. Wat heb ik eraan?

Ik heb een boek gelezen, the soul of the world, en ik kan nu gerust stellen dat zijn geest net zo dood is als de maan zelf. 

In 1994 viel de stroom uit in Los Angeles. Verschillende mensen belden naar het gemeentehuis met de vraag 'waarom de hemel er zo raar uitzag'.. De mensen hadden nog nooit een sterrenhemel gezien.

Ik weet zeker dat hij ook een van de mensen is die had gebeld. Ik wil niet veel zeggen hoor maar zulke mensen zijn net schadelijke virussen. Maar wij vinden het allemaal maar normaal. Ik weet dat ze er zelf ook niks aan kunnen doen. maar goed.

Of wat dacht je van de mensen die beweren dat de maanlanding is opgenomen in een hangar in de woestijn?

Die mensen zijn paranoïde, want die denken dat de hele ruimtewedloop alleen maar om macht ging.  Zij zien de wereld slechts als een machtspelletje en aanbidden iedereen die macht heeft. Die mensen weten niet dat zij zélf alle macht van de wereld hebben. Met één druk op de knop is alles verbonden.
Deze blog heet onbegrensde mogelijkheden. Die leraar, die heet beperktemogelijkheden.

De essentie van vrijheid is de afwezigheid van grenzen. Voor de meeste mensen is dat hun eigen verbeelding.

Iedereen kan alles. Met één druk op de knop vernietig ik het pentagon. Met twee klikken het kapitalisme. Met drie klikken verenig ik de wereld. Met vier klikken breken we los van de Aarde.

De jongen reikte door tot de ziel van de wereld en zag dat het deel uitmaakte van de ziel van god. Hij besefte toen dat de ziel van god zijn eigen ziel was, en dat hij wonderen kon verrichten.

In de eenentwintigste eeuw gaat de ruimtevaart de mensheid een schop onder zijn reet geven. Kom van die godverdomde planeet af!











No comments:

Post a Comment